Op 1 januari 2022 nam Filip Decruyenaere het roer over van Herman Hendrickx als voorzitter van het directiecomité bij Dierickx Leys Private Bank. Een mooie aanleiding om mee te kijken door de langetermijnbril van de nieuwe CEO. Maar eerst polsen we even naar zijn stemming op de vooravond van D-day.
Hoe voelt het om mensen zoals Herman Hendrickx en Marleen Dierickx op te volgen?
“Spannend natuurlijk. Beiden zijn heel lang actief geweest in de directie en hebben een uniek traject afgelegd. Door hen zijn we vandaag wat we zijn: na 120 jaar, een gezonde private bank die van plan is te blijven groeien. Gedreven door sterke waarden in ons DNA. Twee mensen van dat kaliber opvolgen is een uitdaging op zich. Maar ze blijven aan boord in de raad van bestuur. En we kunnen rekenen op een topgroep van mensen, experten die gepassioneerd zijn door hun vak én bereid om de klant altijd centraal te stellen. Daarenboven hebben we twee nieuwe directieleden aangeworven met een ruime ervaring en uitgebreide competenties. Ik heb er alle vertrouwen in.”
Strategische krachtlijnen
In 2017 trad Filip Decruyenaere aan in het directieteam van Dierickx Leys Private Bank. Dat na een grondige strategische oefening voor de bank die hij leidde vanuit zijn vorige rol als financieel-strategisch consultant bij Stratefy. Die oefening kwam er toen duidelijk werd dat Monique Leys binnen afzienbare tijd met pensioen zou gaan.
Visie rendeert. Voor de klant, maar ook voor de bank zelf.
“Een aantal jaar geleden heb ik de bank goed leren kennen tijdens de strategische oefening rond de langetermijnvisie. Toen hadden we diepgaande gesprekken met de directieleden. Die hebben me op het hart gedrukt om de waarden, het DNA van de bank te behouden. Ondertussen hebben ze mij vier jaar aan het werk gezien en ook al de impact gezien van de nieuwe krachtlijnen. Het draagvlak is stevig, denk ik. Hun vertrouwen sterkt me om er volop voor te gaan.”
Vernieuwd directieteam
Filip Decruyenaere wordt voorzitter van een aangepast directiecomité met twee nieuwe gezichten (Kathleen De Lanoo en Luc Van den Broeck) en herverdeelde bevoegdheden. Zelf blijft hij verantwoordelijk voor commerciële activiteiten en marketing, trading en beleggingsadvies, en adviserend beheer. Daar komt eindverantwoordelijkheid en representatie bij.
“Kathleen De Lanoo wordt verantwoordelijk voor compliance, risicobeheer en fiscaal & juridisch advies, Luc Van den Broeck voor financiële administratie, IT en personeelsbeleid. En we zien nu al dat
‘de mayonaise pakt’. Beide nieuwkomers met hun competenties zijn complementair met de andere leden, ook op menselijk vlak.
Zeker geen nieuwkomer is Sven Sterckx. Met zijn 25 jaar ervaring bij de bank blijft hij bevoegd voor
studie, analyse en discretionair beheer.” Over zijn leiderschapsstijl: “Ik zoek altijd veel ‘klankbord’, krijg graag een genuanceerd beeld vóór we beslissingen nemen. Maar ik heb meestal wel een duidelijke visie waarover ik hard durf te discussiëren.”
Welke uitdagingen ziet u voor de bank?
De nieuwe CEO komt aan het roer van een bedrijf in goede doen. Het succesverhaal voortzetten en waar mogelijk, nog verbeteren: dat is de ambitie. Weliswaar in roerige tijden en in een wereld waarin verandering de enige constante is.
“Blijven groeien is een van de uitdagingen. Gecontroleerde groei in een steeds complexere wereld waarin veel (en veelsoortige) spelers actief zijn en waarin we ons willen blijven onderscheiden. Dingen die goed zijn, moet je goed laten. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. Continuïteit én innovatie, daar gaat het om.
Ik zei het al, we hebben topmensen met veel kennis en ervaring in huis. En dus staan we ook voor een andere uitdaging: om nieuw talent van hetzelfde niveau aan te trekken. Mensen die het beleggen in hart en nieren hebben én de klant in het hart dragen.
We leven in een complexe wereld. En dat zal ook morgen zo zijn. Daarom moeten we alert blijven voor alles wat er beweegt. Ook innovaties die ingezet worden door fintech bedrijven moeten we goed in het oog houden. Wij willen constant onze toegevoegde waarde bewijzen, zowel voor het vermogensbeheer als voor de relatie met de klant.
Tegenover grootbanken en grote private huizen profileren wij ons als nichespeler, de ‘boetiek’ waar
expertise, persoonlijke aanpak en goede begeleiding centraal staan. En wij vertrekken effectief van de behoeften van de klant, niet van commerciële targets die vaak van bovenaf opgelegd zijn.”
De klant van morgen
Nog een boeiende uitdaging: de klant van morgen leren kennen.
“Die klant behoort tot de jongere generaties, zoals de kinderen en kleinkinderen van onze huidige klanten. Wat beweegt hen, wat vinden zij belangrijk? Bij het programmeren van onze activiteiten houden we nu al rekening met wat relevant is voor verschillende generaties. Ook geografisch kijken we verder. Vandaag situeren onze klanten zich voornamelijk in Antwerpen en West- en Oost-Vlaanderen. Dat willen we uitbreiden in oostelijke richting. In elk geval werken we verder aan onze naamsbekendheid. En aan een gecontroleerde groei.”
"Een langetermijnvisie is nooit in steen gebeiteld. Regelmatig herevalueren is de boodschap.”
Zal dat ook productvernieuwing meebrengen?
“Ook daar zijn we voortdurend mee bezig. Van zodra het kan zullen we daar meer over vertellen. We zien bijvoorbeeld een groeiende interesse in private equity, beleggen in ondernemerschap. In elk geval blijven we - net zoals vroeger - voorstanders van transparante, relatief eenvoudige producten die onze klant goed kan begrijpen. We blijven dus weg van gestructureerde en complexe producten. En we blijven stockpickers.”
Waar de bank niét van wegkijkt, is digitalisering. Op dat vlak zijn in de voorbije jaren al innovatieve wegen ingeslagen. Die koers wordt resoluut voortgezet. Want een persoonlijke aanpak kan perfect samengaan met geavanceerde, gebruiksvriendelijke tools. Zeker voor de ‘klant van morgen’ is digitaal de gewoonste zaak van de wereld. “Daarin zal Luc Van den Broeck met zijn kennis en ervaring ons zeker vooruithelpen.”
Waaraan zal u het succes van uw voorzitterschap afmeten?
“Ik wil me niet vastpinnen, maar een parameter voor succes is toch wel de duur dat ik op deze stoel zit (lacht). Nee, met een team als het onze kunnen we niet anders dan succesvol zijn.”
Nog één vraag: hebt u een persoonlijk motto?
“Ik hou nogal van ‘getting things done’. Meestal zijn er te veel argumenten waarom iets niet gaat lukken. Een veel interessantere vraag is: wat is er nodig om iets wél te doen slagen? Dat zijn vragen waarop we graag focussen, elke dag.”