De favoriete beursboeken van Jonathan Mertens
De boeken die ik lees passen grosso modo in drie verschillende categorieën:
In de eerste plaats lees ik jaarlijks graag enkele boeken over verschillende beleggingsstrategieën of bepaalde beleggingsconcepten die ik nog eens wil heropfrissen.
Een tweede categorie is iets theoretischer en gaat meer over boekhoudkundige concepten om bijvoorbeeld fraude sneller te kunnen detecteren bij financiële bedrijfsresultaten of andere (ook legale) manieren waarop het management beleggers om de tuin probeert te leiden. Als financieel analist is vertrouwen in de correctheid van de onderliggende financiële resultaten dan ook van primordiaal belang.
Tot slot lees ik ook graag meer biografisch werk over een bepaald bedrijf, een bepaalde sector, of een bepaalde ondernemer. Dit zijn niet noodzakelijk de meest positieve verhalen, want je leert nu eenmaal meer wanneer het grondig misgaat. De uitdagingen waar het bedrijf of het management mee geconfronteerd worden accuraat kunnen inschatten en de strategische richting die het management uitgaat grondig kunnen begrijpen, zal in veel gevallen bepalen of een bepaalde investering een financieel rendement gaat opleveren voor de investeerder of net niet.
Ik heb er dan ook voor gekozen om uit elk van bovenstaande categorieën één boek te selecteren. ‘Investing for growth’ van Terry Smith, ‘The signs were there’ van Tim Steer en tot slot ‘Built from scratch’ van Bernie Marcus, Arthur Blank & Bob Andelman.
Voor de aanhangers van het zogenaamde ‘waardebeleggen’ zal het boek; ‘Investing for growth’ in een eerste lezing aanvoelen als vloeken in de kerk. Dit is exact de reden waarom je het boek zeker moet lezen, al is het maar om je beleggingsfilosofie verder te verruimen. De waardebeleggers onder ons zullen stellen dat de prijs die je voor een bedrijf betaalt de belangrijkste beleggingsbeslissing is die je zal nemen, omdat de (toekomstige) groei van een onderneming per definitie onzeker is. Volgens Terry Smith wordt er op deze manier echter te weinig gekeken naar de onderliggende kwaliteit van het bedrijf in kwestie.
Hij gaat in zijn boek namelijk nog een stap verder door te stellen dat het best aanvaardbaar is om een aanvankelijk ‘te’ hoge prijs te betalen voor een hoog kwalitatief bedrijf op voorwaarde dat deze onderneming een hoge mate van rendement op het geïnvesteerde kapitaal kan realiseren en haar omzet jarenlang stelselmatig kan doen toenemen.
De angel zit dus duidelijk in de laatste zin, want hoe kan je nu inschatten of een bedrijf dit jarenlang zal kunnen bewerkstelligen? Hiervoor valt hij terug op het ‘moat’ concept dat gepopulariseerd werd door Warren Buffett. Sommige bedrijven hebben bepaalde competitieve voordelen waardoor zij consistent hogere winsten kunnen genereren die het bedrijf vervolgens tegen zeer rendabele voorwaarden opnieuw kan herinvesteren in de onderneming. Hierdoor krijg je, aldus Terry Smith, via het “mirakel” van de samengestelde interest een spectaculair resultaat als je deze bedrijven jarenlang in de portefeuille houdt.
Het tweede boek uit mijn selectie behandelt enkele vaak voorkomende manieren die het management van bedrijven gebruiken om financiële resultaten positiever voor te stellen.
We leven in tijden van allerhande ‘fake news’, een trend die zeker niet enkel te vinden is op sociale media. De presentatie van sommige bedrijfsresultaten zijn in sommige gevallen absolute fictiewerken. ‘The signs were there’ probeert om enkele vaak voorkomende gevallen van misleiding bij de analyse van financiële resultaten aan te kaarten. Zaken zoals het kapitaliseren van allerhande kosten op de balans (in plaats van deze af te schrijven via de resultatenrekening), het foutief aanleggen of terugnemen van provisies (cookie jar accounting) of het publiceren van allerhande ‘aangepaste’ winstcijfers zijn slechts enkele manieren om de onderneming winstgevender te doen ogen dan ze in werkelijkheid is. Als concrete tip aan beleggers zou ik aanraden om meer te focussen op de kasstroomtabel dan op de resultatenrekening, aangezien de eerste moeilijker te manipuleren is.
Toegegeven, het boek is meer geschikt voor lezers die een minimum aan ervaring hebben met de analyse van bedrijfsresultaten, maar daarom niet minder leeswaardig.
Tot slot stel ik “Built from scratch” voor van Bernie Marcus, Arthur Blank & Bob Andelman. Het boek gaat over de oprichting van het Amerikaanse ‘Home Depot’, een specialist in de verkoop van bouwmaterialen, tuinartikelen en renovatietools specifiek gericht op het DIY (“Do It Yourself”)-segment. Hun concept van extreem grote winkels, een breed assortiment aan producten met zeer lage prijzen en een obsessieve focus op klanttevredenheid zijn de kernelementen van hun succesverhaal. Wat het boek siert is dat het geen geromantiseerde versie van de feiten is, maar dat het verhaal ook specifiek stilstaat bij enkele uitdagende scharniermomenten gedurende verschillende ontwikkelingsfases van het bedrijf.
De moeilijkheden om investeerders aanvankelijk te overtuigen van hun (toen) radicaal nieuw concept, de argwaan bij de banken om geld uit te lenen om een extra winkel te openen of de scepsis van analisten om via zeer lage prijzen extra verkopen te stimuleren ten koste van de winstmarges op korte termijn. Dit waren stuk voor stuk elementen die het bedrijf in een vroege fase ten gronde hadden kunnen richten.
Het is een relatief ‘oud’ boek, dat een eerste keer werd gepubliceerd in 1999. Sinds de oprichting in 1978 was het bedrijf in een periode van amper 20 jaar tijd uitgegroeid van een nieuw concept tot een nationale speler met 761 winkels die in totaal voor ongeveer $ 30 miljard aan omzet genereerden. Anno 2023 heeft Home Depot een totaal van 2335 winkels waarmee het in boekjaar 2023 een bedrijfsomzet genereerde van afgerond $ 153 miljard.
Ter info: gedurende deze tijdspanne (1/01/00 – 11/04/24) genereerde het aandeel een totale return (koersevolutie + dividend) van 782,7% of een jaarlijks gemiddeld rendement van 9,4%. Hiermee presteerde het aandeel jaarlijks gemiddeld meer dan twee procent beter dan de S&P 500 – index.
Artikels zoals deze rechtstreeks in jouw mailbox ontvangen via de maandelijkse Next Gen nieuwsbrief? Schrijf je hieronder in: