Community lid aan het woord: Florence Verschueren

Ook graag jouw verhaal doen voor onze community in de maandelijkse nieuwsbrief? Laat ons iets weten via ruben.vanpoucke@dierickxleys.be 

De laatste weken hebben we allemaal kunnen lezen hoe het fout kan gaan bij een familiebedrijf als er onderliggende vetes zijn tussen de verschillende familietakken. Daarom is het zo belangrijk om allen op een lijn te zitten en dat is juist een van de zaken waar Florence met haar bedrijf 'Baken' kan bij helpen. 

Wie is Florence, kan je jezelf kort voorstellen en hoe je tot het idee kwam om Baken op te richten?

Ik ben mama van 2 jonge zoontjes, een peuter en kleuter, en afkomstig uit een ondernemersfamilie.

Mijn roots liggen in het Waasland maar ik woon nu al 10 jaar in Antwerpen. Het grootste deel van mijn carrière had ik bij Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Voor de stap naar mijn eigen bedrijf, leidde ik een hr-kantoor met veel expertise bij familiebedrijven op executive-niveau.

In mijn eigen familie heb ik ervaren hoe gemakkelijk het mis kan lopen in een familiebedrijf en hoe de gevolgen daarvan over generaties heen doorgeven worden. Gedurende mijn carrière kwam ik heel wat familiebedrijven tegen waarbij ik opmerkte dat dezelfde thematieken leefden. Met Baken wil ik een frisse wind in de family consultancy business laten waaien. Mijn missie is om bij te dragen aan gezonde gelukkige en veerkrachtige ondernemersfamilies. Door de brug te slaan tussen generaties, familieleden, hun zakelijke en emotionele uitdagingen.

Florence, je begeleidt al jaren familiebedrijven. Wat zijn de grootste uitdagingen waar deze families vandaag mee te maken krijgen?

Te vaak worden er enkel op fiscale en juridische vlakken belangrijke zaken geregeld maar worden de emotionele aspecten genegeerd. Dat leidt nadien vaak tot nefaste gevolgen. De case van het familiebedrijf Van Hool is daar een perfect voorbeeld van. De grootste uitdagingen situeren zich op het gebied van rollen, communicatie en visie: wat bespreken ze waar? Hoe gaan ze om met elkaar? Hoe geven ze feedback aan elkaar? Wat is hun gedeelde eigenaarsvisie? Hoe kijken ze naar de overdracht? Wie heeft welke ambities? Hoe gaan ze dat concreet aanpakken? Hoe ziet de carrièreplanning van de next gen eruit? Hoe wordt er omgegaan met de generatieverschillen? Hoe gaan ze om met de verschillende rollen? Wie heeft wanneer welke pet op?

Je werkt met verschillende generaties binnen familiebedrijven. Hoe ga je om met de verschillende belangen en verwachtingen van die generaties?

Door er met hen samen over in dialoog te gaan. We brengen de individuele belangen in kaart, vervolgens kijken we naar het gezamenlijke belang en gaan we verder in op de verschillen. Daarna onderzoeken we hoe we er samen uitkomen. Belangrijk hierbij is dat de betrokkenen uitgedaagd worden om effectief naar elkaar te luisteren en verschillende perspectieven te kunnen zien.

De aanloop naar de generatiewissel is vaak een emotionele periode, zowel voor de overdragers als de opvolgers. Hoe ga jij hier mee om?
Een familiecharter kan hier een oplossing voor bieden. Kan je dit wat meer toelichten?

Ook hier is het belangrijk om eerst te luisteren naar wat er belangrijk is voor de overdrager en opvolger. Hoe zitten zij erin? Wat willen ze? En dan leggen we alle kaarten op tafel. Het is belangrijk om hierbij een externe en onafhankelijke partij bij te betrekken om dit proces mee te begeleiden. Om ervoor te zorgen dat alles wat bespreekbaar gemaakt moet worden, bespreekbaar is. Zo’n familiecharter kan een hulpmiddel zijn. Daarin wordt de visie op de toekomst neergeschreven: de gedeelde eigenaarsvisie, regels rond intrede van de volgende generatie, carrières, verloning en verlof, de leiding en het bestuur van het bedrijf, communicatie, omgang met conflicten, … Het proces dat de gesprekken op gang brengt is ook belangrijker dan de inhoud. Het “dwingt” de familieleden om over belangrijke thema’s na te denken, erover in dialoog te gaan en afspraken te maken.

Je doet dit idealiter op een moment dat de sfeer in de familie nog (relatief) goed zit. Zolang alles goed gaat in het bedrijf wordt heel veel onder de mantel der liefde bedekt, wanneer het slecht gaat komen alle frustraties naar boven. Tijdens een crisis is het vaak moeilijk om goede oplossingen te vinden, daarom is het net belangrijk om de zaken al aan te pakken wanneer het nog goed gaat.

Wat zijn de voordelen van één-op-één begeleiding voor leden van een familiebedrijf?

Wanneer je als persoon wil groeien of ongemakken voelt bij bepaalde thema’s, kan het heel nuttig zijn om een één-op-één coachingtraject op te starten.

Je kan hier als operationeel actief familielid baat bij hebben, maar ook als schoonfamilie, ouder, overdrager, als opvolger die overweegt om in het familiebedrijf te stappen, …

Zo begeleid ik bijvoorbeeld ook opvolgers die de rol als ceo hebben overgenomen en in deze nieuwe rol gecoacht willen worden.

Je biedt ook trajecten aan voor de ondernemersfamilies zelf. Wat houdt dat precies in?

Ik bekijk samen met de familie op welke gebieden ze een volgende groeistap willen zetten. Dat kan zijn dat ze een familiecharter willen schrijven, een training of retraite voor de familie willen organiseren, de strategische opties voor een overdracht willen bekijken (externe verkoop/familiale controle/familiale opvolging), een generatiewissel willen voorbereiden, een opleidingsplan willen maken voor next gen, van externe adviseurs of niet-familiaal management willen integreren, ...

Ik ontwikkelde ook een ondernemersfamiliescan om te detecteren op welke gebieden de familie al sterk scoort en waar er nog pijnpunten en opportuniteiten zijn. Dan kan er nadien een actieplan op maat opgesteld worden. Voor deze scan voer ik individuele gesprekken met de familieleden. Thema’s die aan bod komen gaan over hen als persoon, de familie en het bedrijf. Op die manier begeleid ik op een holistische manier families.

Bij al deze trajecten kan ik adviseren, faciliteren, coachen, bemiddelen en/of een coördinatierol opnemen. Vaak doe ik dit samen met andere adviseurs en vertrouwenspersonen van de familie zelf. Ik vind het heel belangrijk dat ook zij hun rol kunnen blijven spelen.

Zonder externe begeleiding worden deze thema’s heel vaak op de lange baan geschoven en niet verder opgevolgd.

Ondervind je moeilijkheden om de familiebelangen en de commerciële belangen van een bedrijf op één lijn te krijgen/houden?

Het is zeer belangrijk om een gedeelde eigenaarsvisie te hebben en een bedrijf op een professionele manier te besturen en de regels van good governance te hanteren zoals die door de Code Buysse omschreven zijn. Dient het bedrijf de familie of de familie het bedrijf? Dat eerste houdt heel veel gevaren in voor de continuïteit van het bedrijf en dus op lange termijn ook de familie.

Welke tip zou je willen geven aan families die worstelen met de toekomst van hun familiebedrijf?

Laat je begeleiden door een externe personen. Een familiebedrijvenadviseur, een raad van advies of een raad van bestuur met externen. Familieleden hebben vaak een sterke identificatie met het bedrijf. Breng een frisse kijk binnen. Je hoeft het echt niet alleen te doen.

Waar zie je de toekomst van familiebedrijven in België?

Ik geloof dat familiebedrijven nog steeds de hoeksteen van onze economie zullen blijven. Om future proof te blijven, zullen ze wel moeten meegaan in de sterke professionaliseringsgolf.

Wat is het leukste aan werken met familiebedrijven?

Ik voel er omwille van mijn achtergrond natuurlijk een grote verbondenheid mee. En het leukste is dat je zoveel impact kan hebben, op de individuele familieleden, de familie als geheel en de organisatie. Het is ook heel fijn dat ik een grote betrokkenheid, connectie en vertrouwensrelatie kan opbouwen met hen. En om op lange termijn mee te kunnen groeien met de uitdagingen van de familie.

Heb je na het lezen van dit interview vragen voor Florence over jouw familiebedrijf? 
Neem dan contact op via: florence@baken.biz

Artikels zoals deze rechtstreeks in jouw mailbox ontvangen via de maandelijkse Next Gen nieuwsbrief? Schrijf je hieronder in: