‘Wij gaan voor maatwerk: we willen de cliënt echt begrijpen’

19 april 2023

Dierickx Leys Private Bank kan bogen op een lange geschiedenis. De familiale waarden staan nog steeds centraal; persoonlijke relaties en een warme bedrijfscultuur zitten ingebakken in het DNA van de bank. ‘Cliënten worden bij ons nooit van het kastje naar de muur gestuurd.’

Monique Leys was pas 25 toen ze haar vader na zijn overlijden opvolgde als wisselagent . ‘Dat was niet eenvoudig’, herinnert ze zich. ‘De cliënten, toen vooral zestigplussers, waren het niet gewend om beleggingsadvies te krijgen van een jonge vrouw. Maar als dochter van mijn vader boezemde ik hen blijkbaar toch vertrouwen in.’ Vandaag is Monique voorzitter van de raad van bestuur van Dierickx Leys Private Bank. Het team en het klantenbestand zijn exponentieel gegroeid, maar het DNA van de bank is onveranderd gebleven.

Echt begrijpen

‘Cliënten voelen en appreciëren onze familiale waarden’, legt Monique uit. ‘We bouwen met elk van hen een langetermijnrelatie op en zorgen ervoor dat ze een vast aanspreekpunt hebben. Wie met de cliënt in contact staat, is ook de vermogensbeheerder. Daardoor worden cliënten niet van het kastje naar de muur gestuurd, maar krijgen ze onmiddellijk een antwoord op hun vragen.’

De bank bedient particulieren en ondernemers. Wie geld te beleggen heeft, kan bij Dierickx Leys Private Bank terecht voor advies over vermogensbeheer, of het nu adviserend of discretionair beheer is, waarbij de bank een volmacht krijgt om het vermogen te beheren. ‘Zeker daar maken we er een punt van onze cliënten goed te kennen. We gaan voor maatwerk. We kijken niet alleen of de cliënt eerder een defensief of een dynamisch profiel heeft, we willen hem of haar echt begrijpen. Zijn er kinderen? Studeren ze nog? Wat zijn de langetermijnplannen? Zo kunnen we op de best mogelijke manier hun vermogen beheren.’

Ook voor de next generation

Daarnaast staat de bank cliënten ook bij in successieplanning en geeft ze advies rond zorgvolmachten. ‘Steeds meer mensen willen laten vastleggen wat er moet gebeuren als ze hulpbehoevend worden. Ook daarmee kunnen ze bij ons terecht’, vertelt Monique.

De familiale waarden zitten ook verweven in de bedrijfscultuur van Dierickx Leys Private Bank. ‘Bij ons zijn de cliënten van iedereen; geen ellebogenwerk of leads van elkaar afsnoepen dus. Ons team bestaat uit absolute experts in hun vak, die hier graag werken. We hebben bijzonder weinig verloop.’

De cliënten van de private bank zijn vaak zestigers, maar Dierickx Leys Private Bank zet daarnaast expliciet in op de next generation. ‘Dat zijn harde werkers met weinig tijd. Voor hen is het belangrijk dat je ook op social media aanwezig bent en ’s avonds bereikbaar bent’, klinkt het.

Snel en flexibel

De komende jaren gaat de bank volop voor verdere groei, onder andere met een nieuw kantoor in Leuven. ‘Rendement is belangrijk, maar niet onze enige drijfveer. Klantentevredenheid en een goede dienstverlening staan altijd voorop. Onze aandeelhoudersstructuur helpt daarbij. Doordat het aandeelhouderschap in een beperkt aantal handen zit, zijn we geen mastodont, en kunnen we snel en flexibel beslissen’, besluit Monique.

Deze partner content is ook terug te vinden op www.tijd.be.

Download hier de gids 'Visie rendeert' en ontdek wat Dierickx Leys Private Bank anders maakt dan de anderen.

Ook interessant

blogpost over Vermogensbeheer

Blijf op de hoogte!

Nog geen reacties

Laat ons weten wat jij denkt.