Franz Lamot, vroeger bekend als racepiloot en nu partner bij Belrose Classics, was gastspreker op het Dierickx Leys-event in de Flagship store in Geel op 29 september 2022. Daarin vertelde hij meer over zijn spannende dagen als racepiloot vroeger.
Dé aanleiding voor een goed gesprek over de man, zijn passie én het bedrijf.
Belrose Classics is een gevestigd Belgisch oldtimerbedrijf, en dat weten ze ondertussen tot ver buiten de grenzen. Naast de aan- en verkoop van oldtimers, een atelier voor technisch onderhoud en een rallyservice, onderscheidt Belrose Classics zich door de restauratie en recreatie van droomauto’s uit andere tijden.
“Onze core business? Dat is de recreatie van Bentleys. Daarvoor restaureren en verbeteren we onder meer alle mechanische delen bij oude donor-Bentleys. Op die manier krijgen iconische modellen continuïteit, want ze worden technisch volledig op punt gesteld. We kunnen die ook volledig personaliseren volgens de wensen van de klant. Niet alleen Bentley maar ook Mercedes Pagoda, Porsche en Jaguar E-type, bijvoorbeeld.
Vanwaar die grote liefde voor auto’s?
Franz Lamot: “Die liefde is ontstaan in de kartingpiste van mijn ouders. Toen ik 6 jaar was, reed ik al gocart op circuit. Zo is mijn liefde voor techniek en auto’s gegroeid. Toen ik na mijn studies aan het werk ging, is de liefde even verwaterd, omdat het financieel niet haalbaar was. Maar na een carrière in textiel ging ik privé toch weer aan de slag met oldtimers. Eerst hobbymatig maar vervolgens al snel fulltime ging ik met Michèle, mijn vrouw, Bentley Specials van een Engelse concullega-coachbuilder verdelen over heel Europa. Wij deden dat zes jaar lang.
Daardoor raakten we ook vertrouwd met alle (technische) uitdagingen: ophanging, versnellingsbak, elektrische bedrading, opwaardering … Mijn natte droom was zelf Bentleys bouwen, maar daar was ik niet kapitaalkrachtig genoeg voor. Het toeval en een portie geluk brachten ons op het pad van Patrick Syen.
“Pre-war look & feel, actuele techniek.”
Hij is niet alleen een ervaren ondernemer, maar deelde dezelfde passie. Samen met zijn echtgenote Katleen besloot hij met ons dit avontuur te trotseren. Einde 2019 was het zover, onze eerste eigen creatie bolde over de weg!
Ondanks al het restaureer- en verbeterwerk is een Bentley Special van Belrose Classics grotendeels origineel. Aan de integriteit van het voertuig wordt niet gesleuteld. De klant kiest voor een pre-war look & feel maar met een techniek die heel betrouwbaar is. “15.000 km zonder problemen is geen uitzondering, getuigt ons internationaal publiek dat grote rally’s rijdt. Dat waarderen ze zeer.”
Is uw liefde vooral technisch?
“Ik hou van alles rond oldtimers. Nee, ik ben geen technieker, maar ik ben er wel in gegroeid door de
jaren. Altijd blijven verbeteren is het motto. Ik werk dan ook nauw samen met de bedrijven die onze
ontwikkeling doen. De liefde voor (pure) snelheid is voor mij weggevallen, nu gaat het meer om de
beleving. En vooral, de menselijke contacten errond.”
Als een jonge knaap u zou vragen: “Hoe word ik racepiloot?”, wat antwoordt u dan?
“Racen is topsport. Je moet geloven in jezelf en hard, hard werken. Goed je huiswerk maken. Het is niet
alleen autorijden, maar ook een intensieve voorbereiding, een kwestie van fysiek, voeding, mentale
conditie … Toen ik racete, trainde ik 4 uur per dag en had ik een mental coach, een arts die me opvolgde … Belangrijk is je reactievermogen, inzicht hebben en snel kunnen beslissen, in fracties van seconden. Dat heb je (of niet) maar kan je verbeteren door training.”
Welke race(ervaring) vergeet u nooit meer?
“Te veel om op te noemen (lacht). Maar de 24 uren-races waren toch wel de kers op de taart. Wij deden het met 3 piloten. Nu is dat doorgaans met 5 of 6 man. De 24 uren in Dubai, bij 60 à 70 °C, dat was toch wel apart.”
“Het is altijd ‘the man and the machine’. Niet alleen de piloot of de auto.”
“Racen doe je nooit alleen, het is een echte teamsport. Maar dat is ook zo in het Bentley-gebeuren, met soms spectaculaire rally’s in Namibië, langs ‘the roads to Mandalay’, Afrika, Amerika … Vijf weken kan ik niet weg uit het bedrijf, maar een week meebeleven, ja! Zelfs al kom je - zoals ik eens meemaakte - in de bergen tussen Pisa en Saint-Tropez in sneeuw terecht, - 2 °C, terwijl het beneden 22 °C was.”
De mooiste auto die u ooit hebt gezien?
“Bugatti in het algemeen. Die lijnen! Dat zijn auto’s die de hoogste scores halen op internationale veilingen. Hoe zeldzamer, hoe duurder. Ook in de oldtimersector.”
U draagt zorg voor ‘the sales & the soul’ van Belrose Classics, lezen we op de website.
“Ja, het is en blijft mijn kind. Ik sta ermee op en ga ermee slapen. Al van in het prille begin. Ook omdat ik mensen graag gelukkig maak. Onze klanten zijn doorgaans welstellende mensen die net iets méér verwachten. En dat mogen ze hier. Voor mij is dit geen ‘commerce’ maar een passie. Indien nodig rijden we naar het zuiden van Frankrijk om hen uit de nood te helpen. Want “zet maar op de dépanneur” zal je bij ons niet horen. We worden ‘s nachts ook wel eens wakker gebeld door een klant die goed aangekomen is. OK!”
Vanuit welke visie werkt Belrose classics?
“Daar hangen we geen grote theorieën rond. We wilden (en willen) gewoon de perfecte Bentley bouwen en mensen gelukkig maken. Ik hoop dat zeker nog 10 jaar te kunnen doen. Vorig jaar hebben we wel een pop-upverkooppunt op de Zeedijk in Knokke geopend. Vandaag zijn we permanent in Knokke-Heist aanwezig dankzij een partnership met collega’s Marnic en Katrien Decru op de Natiënlaan 112.”
“Maar we houden ons bedrijf bewust kleinschalig, ons product uniek en exclusief.”
“Kleinschaligheid, een persoonlijke aanpak, teamwork van experten, maatwerk en een excellente klantenservice: dat vinden we allemaal terug bij onze partner Dierickx Leys.”
“Vanuit die visie groeide ook het jaarlijkse Belrose Boys Tour-weekend. Een topevent op vlak van contacten, culinair, noem maar op. Afwisselend in België (zoals dit jaar) en in het buitenland. Volgend jaar wordt het Goodwood in Groot-Brittannië.”
Eerlijk: is een oldtimer aanschaffen een goede investering of vooral een kwestie van het ‘oud zot’?
“Elke oude auto is geen oldtimer. Hij moet zeker vóór 1970 gebouwd zijn in een niet te grote productie,
minder dan 1000 stuks. Dan kan het een goede investering zijn. Je hoeft ook niet extreem duur te beginnen. Start eenvoudig en groei daarin. Want na verloop van tijd weet je beter wat je écht graag zou willen.”
“Ik zeg dikwijls: de zoektocht naar de volgende is de grootste funfactor. “
Wat als de racedrang u nog eens te groot wordt?
“Dat heb ik eerlijk gezegd helemaal losgelaten, zo’n vijf jaar terug. Iemand vroeg me om hem te leren rijden op circuit. Ik besefte toen dat dát voorbij was voor mij. Als je kinderen hebt, bekijk je dat anders. Dochter Charlotte (17) rijdt soms mee, Bentleys vindt ze wel cool. Racen? Dat denk ik niet. Maar: never say never.”
“The greatest part of a road trip isn’t arriving at your destination. It’s all the wild stuff that happens along the way.”
blogpost over Vermogensbeheer