Waarom visie rendeert volgens Monique Leys

01 juli 2022

Begin 2022 stond in het teken van vernieuwing aan de top bij Dierickx Leys Private Bank. Directieleden Marleen Dierickx en Herman Hendrickx traden terug. Drie nieuwkomers - met Filip Decruyenaere als CEO - gingen uit de startblokken. Samen met Monique Leys, voorzitter van de raad van bestuur, kijken we medio 2022 even terug én vooruit.

Na 22 jaar als gedelegeerd bestuurder werd Monique Leys in 2018 voorzitter van de raad van bestuur. Zij is dus uitstekend geplaatst om de vernieuwing aan de top begin 2022 met de nodige ‘overview’ te duiden.

Monique Leys: “Binnen de directieraad was mijn taak in essentie uitvoerend. Als voorzitter van de raad van bestuur werk ik meer strategisch, met meer ‘afstand’ en overzicht. Ik heb ook meer impact op de visie van de private bank.”

‘Visie rendeert’ is de baseline. Hoe verwoordt ú die visie?
Monique Leys: “De baseline vat ons DNA samen. Daaronder vallen veel verschillende elementen.
Ik denk dan aan het familiale karakter van de aandeelhouders, aan deontologie, reputatie, stabiliteit, lange termijn, eenvoud & transparantie … Dat laatste is erg belangrijk denk ik: we houden ons ver weg van al te complexe en ondoorzichtige producten.

Ook #teamwerk is een sleutelwoord. Onze klanten kunnen rekenen op een sterke ploeg met aanvullende kennis en competenties. En we zijn (en blijven) een nichespeler. We doen niet alles, maar wat we doen, willen we héél goed doen. 

Persoonlijke aanpak, tijd, maatwerk, expertise, communicatie. Dat zijn sleutels tot succes.

Het belang van een sterk team kan ik niet genoeg benadrukken. Begin 2022 trad het nieuwe directiecomité aan. De vroegere directieleden waren aandeelhouder. De nieuwe directieleden zijn dat niet meer. Maar ze zijn wel jong, ambitieus en vooral heel complementair. Elk vanuit hun eigen competenties gaan ze voor dezelfde visie. Ik mag zeggen dat de contacten met hen en onderling uitstekend verlopen.”

Wat geeft u de grootste voldoening? Op welke momenten weet u weer: daar doe ik het voor?
Monique Leys: “Private banking en beleggen is boeiende materie. Maar mijn voldoening haal ik vooral uit het contact met mensen. Met de nieuwe directieleden, met de medewerkers. Vaak gaat het om overleg en discussies, het opvolgen van de enorme inspanningen die onze mensen leveren om de bank verder te ontwikkelen en tevreden klanten te creëren …

Een mooi moment vind ik het jaarlijkse personeelsfeest waarop zo’n 70 medewerkers met hun partners
aanwezig zijn. Dan zie ik dat ze niet alleen collega’s maar ook vrienden zijn. Dat geeft voldoening. Net als een cliënt die me vertelt dat hij of zij heel tevreden is. Dat zijn telkens opnieuw momenten die me energie geven. 

"Dit vak, deze sector, dit bedrijf blijven me boeien, meer dan ooit.”

Bent u ooit van start gegaan met de ambitie om deze positie te bereiken?
Monique Leys: “Mijn vader die wisselagent was, is plots gestorven toen ik 24 was en pas afgestudeerd. Ik ben hem toen opgevolgd. Daarvoor hebben we nog twee jaar samengewerkt. De liefde voor dit vak heb ik van hem meegekregen. Mijn vader werkte hard maar kwam altijd goedgezind thuis. Zo wordt een passie doorgegeven. Ik ben dan ook al vroeg vertrouwd geraakt met de beurshandel, het jargon, omgaan met cliënten en zo meer.”

Begin de jaren ‘70 werd Monique Leys de tweede vrouwelijke wisselagent van het land.

Hoe was (en is) het als vrouw in een traditionele mannenwereld?
Monique Leys: “Ik ben opgegroeid in de beurswereld, inderdaad een mannenwereld. Maar het feit dat ik een vrouw ben, is nooit een probleem geweest. Ze hebben me zeer vlug geaccepteerd. En ik kreeg erkentelijkheid. Andere wisselagenten hebben me vaak geholpen om alles over de beurs en het beleggen te leren kennen. Zij waren mijn mentoren: sectorgenoten met een gemiddelde leeftijd van 60 à 70 jaar, net als de gemiddelde klant in die tijd. Ik heb nooit getwijfeld of ik dit wel zou doen.
Moeilijke momenten zijn er altijd wel eens, maar spijt, geen seconde.”

Klopt het dat uw netwerk groot is?
Monique Leys: “Ja, ik ken vrij veel mensen. Zowel binnen de sector als aan klantzijde. Misschien wel
omdat ik nieuwsgierig van aard ben? Mensen interesseren mij, zowel sectorgenoten, medewerkers als cliënten. Hun familie, hun reizen, hun job, de thuissituatie … Het interesseert me oprecht. En ik heb een goed geheugen (lacht).”

De wissel van de wacht aan de top maakt de private bank klaar voor een nieuw hoofdstuk in een succesverhaal van meer dan 120 jaar.

Monique Leys: “Die vernieuwing kwam op tijd, we beleven een turbulent jaar. En alles evolueert snel.
Heel snel. Nieuwe producten en diensten beoordelen we altijd heel strikt. Is dit iets voor ons?
Past dit binnen onze visie? De tijd dat het louter ging om het uitvoeren van orders - zoals een wisselagent deed - is lang voorbij.

Er wordt van ons veel kennis en visie gevraagd. En terecht. Je moet helemaal mee zijn. Er wordt wel eens gezegd dat er te veel ‘rules & regulations’ zijn. Maar zo hoort het, want de bescherming van de cliënt primeert, vinden wij.”

In hoeverre is de klant veranderd?
Monique Leys: “De klant krijgt nu ook veel andere input, vooral vanuit internet en social media. Hij is mondiger en reageert sneller. Dat heeft een impact op onze taak. We moeten hem behoeden voor paniek en impulsieve reacties. Nog meer duiding geven, begeleiden en attent maken op de langetermijnvisie.

Ik zeg vaak: “Know your customer”, ken je klant. En ken hem goed. Dan kan je gemoedsrust leveren. Als private bankier mag je je niet laten meeslepen door tijdelijke fenomenen. Wij houden altijd de lange termijn in het vizier. Onze studiedienst selecteert goede bedrijven volgens een welbepaalde strategie. Selecteren én constant evalueren, daar gaat het om.

2022 is geen gemakkelijk jaar. Met de naweeën van de coronacrisis, oorlog in Oekraïne, rentestijging,
grondstofprijzen, een lockdown in China … De internationale context is bewogen. Maar we blijven groeien. Door de komst van meer klanten, door mogelijke overnames … Met de nieuwe directieploeg én het sterke team gaan we er tegenaan. Visie rendeert. Nu zelfs meer dan ooit, durf ik zeggen.”

"Persoonlijke aanpak, tijd, maatwerk, expertise, communicatie. Dat zijn sleutels tot succes.”

Ook interessant

blogpost over Vermogensbeheer

Blijf op de hoogte!