Hedendaagse kunst met groeipotentieel

02 januari 2023

In 2022 konden cliënten van Dierickx Leys Private Bank opnieuw genieten van bijzondere activiteiten. Zoals persoonlijk kennismaken met hedendaagse kunst onder begeleiding van iemand die daarin haar sporen al heeft verdiend: Sarah Vanwelden van Newchild Gallery. Selecte groepjes gingen er in interactie met recent werk van Chloë Saï Breil-Dupont en met de groepstentoonstelling Peripheries.

We praten na met Sarah Vanwelden over de galerij die sinds 2020 buitenlandse kunstenaars naar Antwerpen brengt. Een bijzondere plek, want daarvoor onderging een laat-19de-eeuws herenhuis een artistieke transformatie. Even binnenspringen? Dat mag.

De Antwerpse Newchild Gallery is het ‘kind’ van drie partners uit verschillende werelden - die van kunstveilingen, architectuur en kunst - die elkaar gevonden hebben. Hoe verliep die ontmoeting?
“Het was puur toeval”, vertelt Sarah Vanwelden. “In 2015 logeerde ik in een airbnb in Barcelona. De eigenaars, kunstenaar Diego Castaño en interieurarchitect/kunstenaar Chandler Noah, waren daar toen ook. Zelf werkte ik bij Christie’s London. Het klikte meteen tussen ons. Lang duurde het niet voor onze gesprekken over kunst gingen.”

Waar sloeg voor jou de vonk met hedendaagse kunst over?
Sarah: “Mijn ouders waren daarin zeker een factor. Ze hebben mij altijd meegenomen naar musea en concerten. Zelf raakte ik ook gefascineerd door geschiedenis. Kunstgeschiedenis studeren lag dus voor de hand. Daarnaast heb ik de veilingwereld altijd fascinerend gevonden. Je ziet er een economische dynamiek maar vooral ook de mooiste kunstwerken ter wereld. Kunst die je niet vaak ziet tenzij in de veilingwereld. Daar duiken ze even op om dan weer voor lange tijd te
verdwijnen. Je staat oog in oog met absolute meesterwerken.”

Die fascinatie kon ze al uitleven bij Christie’s - en nu ook in haar eigen galerij.

Waarom de naam Newchild?
Sarah: “Toen we op zoek waren naar een naam, een moeilijk proces, dropte Chandler dit idee.
Het weerspiegelt onze visie waarin zowel de oude als de nieuwe wereld perfect samenkomen. Dat zie je ook weerspiegeld in de architectuur van onze ruimte. Het kan ook de naam zijn van een persoon. Established maar tegelijk contemporary, dat willen we zijn.”

Vanwaar het plan om uitgerekend in de coronazomer van 2020 een nieuwe galerij te openen?
Sarah: “Aan de verbouwingen van het oude pand waren we al in 2019 begonnen, volgens planning klaar rond maart-april 2020. Maar het was nog niet volledig klaar en toen kwam corona eraan. Veel finishing touches hebben we zelf moeten doen, mijn partners moesten in New York blijven want ze mochten niet vliegen, er zaten kunstwerken vast in transit, warehouses gingen dicht … Ja, een unieke tijd.”

Tegen de zomer van 2020 werd dan toch beslist om open te gaan.

“We moesten wel creatieve oplossingen vinden. Van zodra werken vrijgegeven werden, hebben we ze gefotografeerd en gelauncht. In de eerste maanden waren we dus vooral online open. Bij de tweede tentoonstelling hadden we al iets meer vrijheid om mensen te ontvangen. Maar het duurde nog tot de vijfde tentoonstelling voor we mensen konden ontvangen met alles erop en eraan.”

Het pand is een typisch laat-19de-eeuws herenhuis in Antwerpen. De renovatie mocht geen stereotype worden, geen witte box of magazijn.

“Architect Chandler Noah heeft de inrichting bewust ontworpen om verschillende atmosferen te creëren. De entree is een houten ruimte waarin de vloer doorloopt op de muren, om maar iets te noemen. Voor de verbouwing wilden we ook samenwerken met de beste gespecialiseerde vakmensen, zoals Van Den Weghe die toonaangevend is in natuursteen.”

Van waaruit is jullie visie ontstaan en gegroeid? Is dat één visie?
Sarah: “We zijn alle drie met onze eigen achtergrond in het verhaal gestapt. Onze visie is niet alleen een smeltkroes daarvan maar ook van diverse nationaliteiten (Belgisch, Amerikaans, Colombiaans) en onze eigen manieren om naar kunst te kijken. Met wie gaan we samenwerken? We kijken met drie lenzen naar elke specifieke kunstenaar. Maar we moeten het uiteindelijk wel eens zijn om ervoor te gaan.

We willen in elk geval iets nieuws brengen binnen het landschap in Antwerpen, waar een 60-tal galerijen voornamelijk lokale kunstenaars brengen. Onze focus is internationaal. Vaak werk dat nog nooit in Europa is tentoongesteld. Onze kunstenaars zijn pas afgestudeerd, opkomend talent of al een gevestigde waarde, maar dan in hun land van afkomst. Die zoeken we het liefst live op, wat na de pandemie weer beter lukt.”

Op welke selectiecriteria is jullie visie gebaseerd?

Sarah: “Onze standaarden zijn (onder meer) technische excellentie, dat is een belangrijk criterium. We hebben het ook voor kunstenaars die bereid zijn zichzelf uit te dagen, bijvoorbeeld om zich na canvas aan een sculptuur te wagen. We selecteren soms ook op basis van een vooropgesteld concept, bijvoorbeeld voor een groepstentoonstelling. Dan gaan we op zoek naar kunstenaars en werken die passen binnen dat verhaal.”

Newchild Gallery werkt samen met kunstenaars - tot en met de volledige vertegenwoordiging van de kunstenaar en carrièreadvies. Maar Newchild begeleidt en adviseert nog een andere, even belangrijke groep: verzamelaars bij de opstart en uitbouw van hun collectie.

“En dat gaat verder dan nieuwe aankopen. Sommige cliënten erven bepaalde stukken. Pivoteren van oudere kunst naar meer hedendaagse kunst. Doen aankopen maar willen er op een bepaald moment ook weer vanaf. Evolueren … Op al die vlakken staan wij hen bij. Onze ervaring bij Christie’s is zeker een pluspunt.”

Ook startende verzamelaars zijn dus welkom?
Sarah: “Zeker. Wij zijn relatief jong en willen samen met onze klanten groeien. Nieuwe verzamelaars krijgen bij sommige galerijen niet altijd de kans om aan te kopen. In dat geval speelt er soms een bizarre marktdynamiek: je ontmoet verkopers die niet aan jou willen verkopen. Van bij de start delen we onze passie met verzamelaars, ook jonge en beginnende collectioneurs. Die zien we nu evolueren en dat is ongelooflijk boeiend.”

Visie rendeert. Ook in de kunst. Is hedendaagse kunst een goede belegging?
Sarah: “Ons terrein is hedendaagse kunst, sinds 2000. Daarin is iets heel boeiend aan de hand. Nog nooit was er zoveel appetite als nu voor hedendaagse kunstenaars. Je mag echt wel spreken van een shift. Men wacht niet meer zo lang op bevestiging door de markt. De vraag is heel groot.

Kunst kopen kan een goede belegging zijn, maar blijft altijd risicovol. Natuurlijk zorgt de relatie van de koper met de galerist voor een beperking van het risico. Samen met de cliënt kijken we naar de factoren waarmee we rekening moeten houden. Wat is het potentieel van de kunstenaar, waar stelt hij tentoon, waar wordt er over hem/haar gepubliceerd? We toetsen af naar groeipotentieel.

Maar kunst is en blijft een emotioneel product. Je moet het eerst en vooral mooi vinden. Als belegging is het niet risicoloos, maar het is wel mogelijk om slimme stappen te maken, als je maar met de juiste ogen kijkt. Hier vind je alvast drie geoefende lenzen die meekijken :-)

We streven ook naar de ‘meerwaarde van je collectie’. De verzameling krijgt dan meer waarde dan de som van alle stukken apart.”

Zie je aanknopingspunten tussen jullie visie en die van Dierickx Leys?
Sarah: “Die zijn er zeker. Als bank voor vermogensbeheer adviseren zij hun klanten en spelen zij een grote rol bij de uitbouw van het vermogen, vanuit een sterke visie. Met onze klant hebben we een gelijkaardige relatie. Zij leggen bedrijven en aandelen onder de loep volgens welbepaalde criteria, wij gaan op zoek naar kunstenaars en kunst met groeipotentieel, ook volgens bepaalde criteria. Die kunstenaars zijn voor ons ook een belangrijk cliënteel, we waken over hun belangen.”

Dit jaar start alvast met een tentoonstelling van de Deen Kristian Touborg. Daarna volgt de Griekse
Konstantina Krikzoni. Newchild Gallery zal ook deelnemen aan internationale kunstbeurzen.

Waar droom je van?
Sarah: “Organisch, duurzaam groeien, daar streven we naar. Impact maken in het Belgische kunstenveld en daarbuiten. En wie weet, een tweede locatie openen, in het buitenland? We kijken er vooral naar uit nieuwe kunstenaars te ontdekken die geloven in onze visie. En nieuwe kunstliefhebbers te ontmoeten, natuurlijk.”

 

Welkom bij Newchild Gallery
Van woensdag tot en met zaterdag (13 – 18 uur) is iedereen welkom. Gewoon binnenstappen en openstaan voor kunst. Vrijblijvend. Spreekt het werk je aan? Roept het vragen op?
Sarah beantwoordt ze graag.

Adres: Geuzenstraat 16, 2000 Antwerpen
Tel. 0456/18 08 24
E-mail info@newchildgallery.com

Ook interessant

blogpost over Vermogensbeheer

Blijf op de hoogte!