Luc Van den Broeck

03 januari 2022

Vanaf 1 januari 2022 neemt Luc Van den Broeck de bevoegdheden van Herman Hendrickx buiten het
voorzitterschap van het directiecomité, in handen. Samengevat zijn dat de financieel-administratieve dienst, IT en personeelsbeleid, een aantal belangrijke pijlers voor de bank.

Een nieuwe uitdaging voor de ervaren professional die het klappen van de zweep al grondig leerde kennen tijdens zijn carrière bij diverse divisies van KBC, recent nog als CFO bij KBC Securities, de beursvennootschap van de groep. Even kennismaken.

Hoe kwam u als ervaren KBC-man bij Dierickx Leys Private Bank terecht?
“Ik ken de meeste private banken vanuit mijn vroegere activiteiten. Ook Dierickx Leys Private Bank kende ik al, en wel in positieve zin. Een kleine maar groeiende bank, je voelt hier de kmo-cultuur en de familiesfeer, dat trekt me aan. In een bedrijf als dit heb je vaak ook meer impact, omdat het kleiner is, kan je ook sneller en flexibeler handelen en voor meer dynamiek zorgen. Deze opportuniteit trok me dus erg aan.”

Waar kijkt u vooral naar uit?
“Een nieuwe omgeving, een rol met bredere verantwoordelijkheden, een volledig nieuwe context …
Daarin wil ik helpen het groeiverhaal dat de bank al heeft gerealiseerd, succesvol verder te zetten. Sinds mijn aantreden in oktober hebben Herman Hendrickx en Marleen Dierickx (die beiden uittreden) al veel tijd geïnvesteerd in de overdracht. Er is op die manier een héél goede basis gelegd om de continuïteit te verzekeren. Ook de sfeer binnen het directiecomité is heel positief. We zien elkaar elke week en ik kan zeggen dat de verstandhouding zeer goed is en ook veelbelovend naar de volgende periode toe.”

Uw terrein omvat financiële administratie, IT en HR. Wat staat er op het programma?
“Wat betreft IT lopen er momenteel twee belangrijke projecten. Een eerste project betreft de vervanging van DL Online door een nieuw digitaal portaal voor de klanten. Dat project is vergevorderd en de klanten zullen de resultaten daarvan in 2022 zien.

Een tweede project, dat recent werd opgestart, heeft betrekking op het digitaliseren van de cliënten-
administratie. De bedoeling is een aantal zaken te automatiseren die nu nog manueel gebeuren. Dat maakt het eenvoudiger voor onze klanten. Voorts vereenvoudigen we ook een aantal interne processen.

Efficiëntieverbetering en optimalisaties zijn twee sleutelwoorden voor de volgende periode. Veel processen werden al verbeterd, andere moeten nog worden aangepakt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan verdere efficiëntieverbeteringen in de financiële administratie, waar al een centralisatie van de activiteiten met professionele tegenpartijen achter de rug is, maar waar er ook een aantal nieuwe rapporteringsverplichtingen op ons afkomen. Medewerkers zullen dus nieuwe taken op zich moeten nemen. Voor alle vernieuwde processen voorzien we de nodige opleidingen.”

Een aantrekkelijke werkgever blijven. Zit dat ook in het takenpakket?
“Ja natuurlijk. Aandacht voor mensen is een van de vaste waarden van deze bank. De ‘war for talent’ is reëel en de bank heeft op dat vlak een sterke reputatie van expertise te verdedigen. Alleen als we talentvolle experten kunnen (blijven) aantrekken en aan ons ‘binden’, kan het groeiverhaal succesvol worden verdergezet. Rekening houdend met een wereld die steeds complexer wordt.

Uiteraard zal doorgroeien veranderingen met zich meebrengen. Niets nieuws onder de zon. Dierickx Leys heeft voortdurend veranderingen gekend in die 120 jaar - en nooit stilgestaan. Heel recent was ook de stap van beursvennootschap naar private bank een hele grote stap die het bedrijf succesvol heeft gerealiseerd. Die veerkracht willen we continueren.”

Komen er nog veel digitale veranderingen aan? Of wint de persoonlijke aanpak nog aan belang?
“Dat gaat samen. Zeker. Ik durf zelfs zeggen dat de mate waarin die twee samengaan, bepalend is voor ons succes. Het zal altijd belangrijk blijven een goed evenwicht tussen beide te bewaren. Maar digitaal is normaal geworden en zal dat morgen, voor de volgende generaties, nog meer zijn.

De grote kracht van de bank zal morgen liggen waar ze vandaag ligt: in de persoonlijke benadering, de langetermijnrelatie met klanten en de passie voor beleggen. Wat me al in korte tijd duidelijk is geworden? Dat is dat veel banken beweren dat voor hen de klant centraal staat. Maar hier is dat écht zo. De waarde zie ik hier overal terug.”

Waaraan zal u het succes in uw nieuwe rol afmeten?
“Ik wil er mee voor zorgen dat de nieuwe taken en rollen geruisloos overgenomen worden. En daarnaast wil ik vooral meewerken aan de voortzetting van het succesverhaal, mét verandering waar en wanneer nodig. Op die punten mag je me evalueren (lacht).”

Ook interessant

blogpost over Medewerkers

Blijf op de hoogte!

Nog geen reacties

Laat ons weten wat jij denkt.