Malcolm Sutherland: het nieuwe gezicht van Dierickx Leys Private Bank in Leuven

08 juli 2024

Na zijn studie Japanologie en een Master in General Management startte Malcolm Sutherland zijn carrière bij KBC in 2010. Veertien jaar en veel ervaring later staat hij aan de vooravond van een boeiend avontuur: de opening van een nieuw kantoor voor Dierickx Leys in Leuven. Malcolm kijkt ernaar uit om zijn klanten persoonlijk advies en begeleiding te bieden in deze dynamische stad.

 

Eerste stappen in private banking

Op vierjarige leeftijd verhuisde Malcolm Sutherland van Schotland naar België. “Mijn vader is een Schot, vandaar mijn naam”, steekt hij van wal. Na zijn jeugd in Vilvoorde ging hij Japanologie studeren in Leuven. “Na mijn studies solliciteerde ik bij een aantal Japanse bedrijven, maar zonder resultaat. Om mijn kansen op een job te vergroten, behaalde ik mijn Master in General Management aan de Vlerick Business School. Een goede keuze, zo bleek: kort nadat ik afgestudeerd was, kon ik aan de slag bij KBC. Na een tweetal jaar als business consultant financial markets wou ik commerciëler werken met meer klantencontact. Zo zette ik vanaf 2012 mijn eerste stappen in private banking. Een boeiende job, waarbij ik de kans kreeg om op korte tijd veel bij te leren dankzij een ervaren collega die me mee op sleeptouw nam.”

Tijd voor iets nieuws

Na tien jaar voelde Malcolm dat het tijd was voor iets nieuws. “Ik kon me niet altijd meer vinden in de visie van de bank. Dan kan je twee dingen doen: negatief worden of uitkijken naar iets nieuws. Ik koos resoluut voor het tweede en stapte over van de grootste naar wellicht de kleinste bank in België: Intesa Sanpaolo Wealth Management. Ik was er private banker van 2022 tot begin 2024. Ik vond het fijn om te werken in een kleinere structuur dan bij KBC, waar iedereen proactief moest werken en meehelpen over verschillende domeinen heen. Het was een leerrijke ervaring om voor een Luxemburgs-Italiaanse bank te werken voor heel Vlaanderen. Maar ik miste de focus op Vlaams-Brabant en Leuven. En net op dat moment werd ik als bij toeval gecontacteerd door Dierickx Leys.”

Schouders onder nieuw kantoor

Malcolm kreeg van Dierickx Leys an offer he couldn’t refuse.
“Ze waren op zoek naar een tweede persoon om mee de schouders te zetten onder de opening van een nieuw kantoor in Leuven. Aangezien ik het een mooie uitdaging vond om een kantoor vanaf dag één te ontwikkelen én weer in het Leuvense actief te zijn, ging ik erop in. Collega Tom Bultot en ik hebben de voorbije maanden hard gewerkt en in juni opende het kantoor in een zeer mooi pand in de Vaartstraat. Leuven is een stad met veel potentieel voor ons als private bank. Door de KU Leuven, de ziekenhuizen, de vele bedrijven en de talrijke
ondernemende personen die op zoek zijn naar een onderlegde beleggingspartner, is de stad voor ons de ideale omgeving om ons te ontplooien.”

“Mensen willen een bankier die bereikbaar is, bij wie ze kunnen langsgaan en die hen begeleidt.”

Waardering en betrokkenheid

Het leukste aan zijn job vindt Malcolm de vertrouwensrelatie die hij opbouwt met klanten. “Doordat mensen nu vaak al op jongere leeftijd beginnen met vermogensbeheer, kan ik hen over generaties heen begeleiden, wat des te boeiender is. Met mijn kennis en ervaring ben ik hun vertrouwenspersoon en raadsman voor belangrijke beslissingen tijdens hun leven en carrière. Ik ben een sparring partner aan wiens mening en visie ze veel belang hechten. Die waardering en betrokkenheid geven mij veel voldoening.”

Persoonlijk advies

Vandaag krijgen klanten zeer veel informatie via allerlei verschillende kanalen. Hen helpen om door het bos de bomen te blijven zien, beschouwt Malcolm als een belangrijke uitdaging voor de toekomst.

“Als private banker vind ik het mijn verantwoordelijkheid om alle info eerst te kanaliseren en te analyseren, en dan pas voor te leggen aan klanten. Tegenwoordig kunnen mensen eenvoudig zelf online allerlei taken uitvoeren, van het afsluiten van rekeningen tot beleggen. En net als alle andere industrieën staan we ook binnen private banking aan de vooravond van een gigantische AI-gedreven revolutie. Daar sta ik voor open, maar ik merk dat er toch nog altijd nood is aan persoonlijk advies en begeleiding. En ik verwacht dat dat zo zal blijven. Mensen willen een bankier die bereikbaar is, bij wie ze kunnen langsgaan en die hen begeleidt. Bij ons zijn ze van harte welkom, in ons nieuw kantoor in Leuven.”

Aarzel niet om een afspraak te maken via het afspraakformulier.

Lees hier de volledige DLJ van juli 2024.

Ook interessant

blogpost over Medewerkers

Blijf op de hoogte!

Nog geen reacties

Laat ons weten wat jij denkt.